Seznamte se s nemocí diabetická retinopatie
Jaké nemoci mohou sužovat člověka? Mnozí lidé se nejvíce obávají klasického nachlazení, další obávanou nemocí je rakovina, která bohužel často končí smrtí. Samozřejmě rakovina není jediná nebezpečná nemoc, nebezpečná je také diabetická retinopatie, která je oproti zmiňovanému nachlazení velmi závažná. Diabetická retinopatie je onemocnění zraku, které může vést až ke ztrátě zraku. Jestliže jste si mysleli, že syndrom suchého oka a zánět spojivek je to nejhorší, co vás mohlo potkat, pěkně jste se spletli.
Nemocí očí je opravdu mnoho. Mnohým dokonce ani nelze předcházet. Samozřejmě i u očních nemocí je možné určit rizikové faktory. Například i zmiňované diabetické retinopatie jsou rizikovým faktorem diabetici. Diabetická retinopatie je nejčastější cévní komplikace u cukrovky prvního i druhého typu.
Pokud tedy jste diabetik, navštěvujte svého očního lékaře. I když této nemoci nelze zcela předcházet, oční lékař může včas nemoc odhalit, čímž započne i včasná léčba.
Jaké jsou příznaky diabetické retinopatie?
Jestli vás trápí diabetická retinopatie poznáte tak, že ztratíte ostrost vidění, postupem času se však nemoc zhoršuje. Pokud hovoříme o diabetické retinopatii, hovoříme o poškození krevních cév v sítnici. To může vést až ke ztrátě zraku, v prvních stádiích nemoci je zrak jen poškozen, a to tak, že se ztratí ostrost, jak jsme zmínili.
Pokud se objeví právě tato vážná oční nemoc, jedná se pouze o signál, který upozorňuje na problémy v cévním systému.
Jak probíhá léčba onemocnění?
Léčba onemocnění probíhá pouze operativně, a to pomocí laseru. Každý pacient však musí být obeznámen s rizikem, že se nemoc nemusí podařit vyléčit. Úspěšnost léčby se totiž odvíjí od stádia nemoci. Pokud se nemoc odhalí pozdě, je možné, že ani laserová operace nepomůže. Pokud tedy patříte do rizikové skupiny a zhoršil se vám zrak, okamžitě zamiřte ke svému očnímu lékaři.
Technické parametry motorky Čechie-Böhmerland
Motorka Čechie-Böhmerland je fascinujícím technickým dílem. Vyráběla se mezi lety 1925 až 1939 a zaujala nejen svou délkou, ale i konstrukcí. Motocykl měl jednoválcový čtyřdobý motor s objemem 598 cm³ a výkonem okolo 16 koní. Jeho maximální rychlost byla přibližně 120 km/h, což bylo na tehdejší dobu ohromující číslo. Mnohé modely byly určeny až pro tři pasažéry, což bylo u motocyklů zcela neobvyklé.
Design, který předběhl dobu
Design této motorky byl ve své době revoluční. Rám byl zhotoven z ocelových trubek a měl samonosnou konstrukci, která se tehdy nepoužívala. Nechyběla ani unikátní dlouhá nádrž, díky níž byl motocykl okamžitě rozpoznatelný. Tvůrce Albin Liebisch, který za návrhem stál, byl skutečným vizionářem – jeho cílem bylo vyrobit stabilní motocykl vhodný pro dlouhé cesty a rodinné výlety.
Čechie-Böhmerland dnes
Dnes je tento český unikát vyhledávaným sběratelským kouskem. Dochovaných originálů je jen několik desítek a jejich hodnota roste. Každý rok se v Krásné Lípě koná sraz majitelů a fanoušků těchto legendárních motocyklů, kde se můžete setkat se stroji v perfektním stavu a obdivovat jejich eleganci i technické zpracování.
Časté dotazy (FAQ)
Kdo byl autorem motorky Čechie-Böhmerland?
Autorem této legendární motorky byl český konstruktér Albin Liebisch, který pocházel z Krásné Lípy. Jeho cílem bylo vytvořit motocykl pro více osob a delší trasy.
Jak dlouhá byla motorka Čechie-Böhmerland?
Základní model měl délku přibližně 3,17 metru, což z ní činilo jednu z nejdelších sériově vyráběných motorek na světě.
Kde se motorka vyráběla?
Motorka se vyráběla v Krásné Lípě na Děčínsku. Tato oblast se díky ní zapsala do dějin českého průmyslového designu.
Kolik exemplářů se dochovalo dodnes?
Odhaduje se, že do dnešních dní přežilo zhruba 50–60 originálních motorek Čechie-Böhmerland, z nichž mnohé jsou v soukromých sbírkách.
Jaký motor měla Čechie-Böhmerland?
Motocykl byl poháněn jednoválcovým čtyřdobým motorem o objemu 598 cm³ s výkonem přibližně 16 koní. Na svou dobu šlo o velmi výkonný stroj.


